Ibu bapa yang dipenjarakan seumur hidup kerana membunuh anak perempuan

by - Ogos 05, 2012

Pasangan yang membunuh remaja anak perempuan mereka kerana mereka percaya dia telah memalukan keluarga telah dipenjarakan seumur hidup hari ini - sembilan tahun selepas pembunuhan kejam.

Iftikhar Ahmed, 52, dan isteri Farzana, 49, telah diberitahu mereka berdua akan berkhidmat sekurang-kurangnya 25 tahun di dalam penjara selepas juri di Chester Crown Mahkamah disabitkan mereka pembunuhan Shafilea anak perempuan mereka berusia 17 tahun.

Perbicaraan mendengar bahawa mereka lemas remaja dengan beg plastik di rumah keluarga di Warrington, Cheshire, pada bulan September 2003.

Bapa shafilea menunjukkan emosi tidak kerana beliau telah dijatuhkan hukuman tetapi isterinya menangis teresak-esak kuat.

Percubaan hakim Encik Hakim Roderick Evans memberitahu mereka: "kebimbangan anda tentang menjadi malu dalam komuniti anda adalah lebih besar daripada kasih sayang anak anda."

Hakim itu bertanya kepada mereka: "Apakah yang telah membawa kamu dua, ibu bapanya, orang-orang yang telah diberi hidupnya, membunuh dia?"

Dia meneruskan: "Anda memilih untuk membawa keluarga anda di Warrington tetapi walaupun anda tinggal di Warrington sikap sosial dan budaya orang-orang luar bandar Pakistan dan ia adalah orang-orang yang anda dikenakan ke atas anak-anak anda.

"Shafilea adalah seorang gadis yang telah ditentukan, mampu dan bercita-cita tinggi yang ingin untuk hidup kehidupan yang biasa di negara ini dan di pekan di mana anda telah memilih untuk hidup dan membawa anak-anak anda.

"Bagaimanapun, anda tidak boleh bertolak ansur dengan kehidupan bahawa Shafilea mahu hidup.

"Anda mahu keluarga anda untuk hidup di Pakistan di Warrington.

"Walaupun dia pergi ke sekolah-sekolah tempatan, anda membantah bersosial beliau dengan gadis-gadis dari apa yang telah dirujuk sebagai masyarakat putih.

"Anda membantah kepada pakaian wanita tersebut memakai barat dan anda membantah kepada kenalan yang mempunyai budak lelaki.

"Dia sedang dihimpit antara dua budaya, budaya dan cara hidup yang dilihat di sekelilingnya dan mahu memeluk, dan budaya dan cara hidup anda mahu mengenakan ke atas beliau."

You May Also Like

1 comments

google.com, pub-9992573824785365, DIRECT, f08c47fec0942fa0