Anwar ibrahim menjadi ahli politik pertama tuan rumah google

by - Ogos 08, 2012


KUALA LUMPUR, - Datuk Seri Anwar Ibrahim akan menjadi ahli politik pertama Malaysia menjadi tuan rumah kepada suatu tempat yang Google minggu depan, meluaskan pengalaman media sosial untuk memperluaskan rayuan di kalangan pinggul dan negara belia teknologi arif yang membentuk satu perempat daripada pengundi.

"Borak Bersama Anwar" live chat-bilik di YouTube ditetapkan 10:30 waktu tempatan pada 17 Ogos, hanya dua hari sebelum Malaysia menyambut Hari Raya Aidilfitri selepas bulan Ramadan. Halaman Facebook dan laman Google + pergi hidup awal pagi ini untuk menghebahkan acara, yang dilihat sebagai langkah di atas aktiviti Barisan Nasional (BN) di ruang siber yang semakin meningkat.

"Ahli-ahli politik telah menemui ruang siber secara besar-besaran sebelum pilihanraya yang akan datang dan Anwar berada di barisan hadapan. Bersantai Google beliau adalah yang pertama di negara ini, "sumber memberitahu The Malaysian Insider.

Presiden Amerika Syarikat, Barack Obama telah menjadi tuan rumah suatu tempat yang Google pada Januari lepas sebagai sebahagian daripada kempen pilihan raya kecil semula. Forum itu datang dalam bentuk sambungan video secara langsung dan video YouTube soalan.
"Kami ingin menggalakkan orang ramai untuk menghantar soalan-soalan video mereka pada YouTube dan berkongsi pautan pada Facebook atau Google Plus acara halaman. Kami juga akan melalui nota dan soalan-soalan anda untuk menentukan topik kami untuk malam. "Jika kita dapati soalan-soalan anda menarik, kita juga akan menjemput anda untuk menjadi panel kami tinggal juga. Terima kasih, dan berharap untuk melihat anda di Borak Bersama Anwar, "kata satu kenyataan di kedua-dua muka surat. Parti itu juga telah menubuhkan # BorakAnwar sebagai hashtag rasmi untuk acara, yang akan digunakan di laman microblogging Twitter.

Pakatan pembangkang PR telah sentiasa dilihat sebagai mempunyai tangan atas di hadapan ruang siber lebih BN, tetapi dalam beberapa bulan kebelakangan ini, parti pemerintah telah berkembang kehadiran dalam talian dengan portal berita beberapa pro-BN dan peningkatan bilangan penyokong yang mengambil ke Twitter.

Walaupun kehadiran yang meningkat, kempen pro-BN dipanggil "Saya Pilih Malaysia" telah menguasai gelombang udara dan ruang iklan perdana di stesen televisyen negeri dan swasta serta akhbar-akhbar yang dikawal oleh Umno dan MCA. Kempen menampilkan petikan dari ketua eksekutif syarikat kerajaan dan penulis blog pro-kerajaan.

Walaupun Anwar telah disita di Internet untuk menyampaikan mesej selepas ditutup daripada media arus perdana, kehadiran dalam talian masih kurang daripada lawannya, Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak.

Statistik tapak pemantauan media sosial socialbakers.com menunjukkan Najib mempunyai 1.135.529 "suka" di Facebook dan 801.833 pengikut di Twitter manakala Anwar hanya 379,612 suka di Facebook dan 179,830 di twitter jauh lebih sedikit.

Tetapi pengikut-pengikutnya berharap bersantai Google akan mengembangkan rayuannya kepada pengikut yang lebih.

You May Also Like

0 comments

google.com, pub-9992573824785365, DIRECT, f08c47fec0942fa0